Az adventi hangulatot önfeledt jókedv váltotta fel

(2015. november 30.)

Az őszinte egymás felé fordulás, az adventi és karácsonyi szeretetmorzsák szétszórásának jegyében telt el az általunk rendezett zenés-táncos összejövetel. Az ünnepi díszbe öltözött teremben a Győri Andrásné által személyre szabottan elkészített mézeskalács figurák vártak bennünket asztalainknál. Gyenes Józsefné felidézte a november-decemberi jeles névnapok eredetét és a hozzájuk kapcsolódó hagyományokat, majd tiszta szívből kívánta, hogy a hit, remény és szeretet inspirálta lelki elmélyülés hassa át az adventi várakozásunkat és a karácsonyi ünnepeket. Janovics János elnök évértékelő visszatekintésében hangsúlyozta, hogy méltán lehetünk büszkék az egyesületen belüli oldott, szeretetteljes légkörre, a maradandó élményeket nyújtó kirándulásokra, a városi rendezvényeken való aktív szerepvállalásunkra, a fegyveres szervek nyugdíjas egyesületeinek régiós versenyein elért kimagasló eredményeinkre, a formálódó önképző csoportjainkra, valamint a hagyományosan tartalmas testvér kapcsolatainkra. A tombolasorsoláson a fődíjat, az Orbán László tagtársunk által készített karikás ostort ezúttal Gyarmati Ferencnek sikerült megnyernie és megcserdítenie. Ezt követően önfeledt jókedv bontakozott ki, nótázás és tánc vette kezdetét, melyhez a zenét Pásztor István szolgáltatta, valamennyiünk megelégedésére.

Mindent vitt a piros húsz-száz terített durchmars

(2015. november 19.)

A hagyományokat folytatva ezúttal is hangulatos ulti- és lórum versenyt rendeztünk. A 28 versenyző - nagyszámú néző előtt lezajlott - összecsapása az utolsó pillanatig nyílt és izgalmas volt, bővelkedett szellemes és váratlan megoldásokban. Az ultiversenyt fölényesen nyerte meg Gyarmati Ferenc, akinek a piros húsz-száz terített durchmarsa mindent vitt. Egyenletes teljesítményt nyújtva szerezte meg az ezüstérmet Bara György, míg a bronzérem Gebri Gábornak jutott. A lórum verseny győztese Gyenes Józsefné lett, maga mögé utasítva Bara Györgynét és Dóka Ferencnét. A szerencse forgandóságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy a korábbi nyertesek címvédése a hosszú évek során még egyszer sem sikerült.

Tisztelgés elődeink emléke előtt

(2015. október 31.)

Bensőséges ünnepség keretében emlékeztünk elhunyt bajtársaikra a Rendőrség kötelékében ma is aktív szolgálatot teljesítő volt határőr állománnyal együtt. Janovics János egyesületi elnök emlékező beszédében kiemelte, hogy határőr elődeink derekas, sokszor hősies helytállása, hivatásszeretete, szakmai felkészültsége, embersége és erkölcsi tartása beleivódott személyiségünkbe, "beleégett" szívünkbe-lelkünkbe, és mindennapi cselekedeteink vezérlő csillagává vált. Az ünnepség meghatározó momentumaként évtizedes bontásban hangzott el az igazgatóság elhunyt határőreinek neve, rendfokozata és beosztása. A nyugdíjas egyesület által állított kopjafánál koszorút helyezett el a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Rendőr-főkapitányság részéről Szomor Péter alezredes, Nyírbátor Város Polgármesteri Hivatala képviseletében Máté Antal polgármester és Németh Attila alpolgármester, Simonka Attila ezredes a Nyírbátori Határrendészeti Kirendeltség vezetője, Ráskó Csaba alezredes a Kölcse Határrendészeti Kirendeltség képviseletében, valamint a határőr nyugdíjas egyesület delegációja. Az ünnepség keretében megkoszorúztuk a határőr hősi halottak emlékoszlopát is. Elhunyt bajtársaink emlékét szívünkben megőrizzük.

Kerek évfordulós születésnapos

(2015. október 9.)

Október hónapban ünnepli 65. születésnapját Fábián Károly tagtársunk. Jó egészséget és hosszú, boldog életet kívánunk Neki.

Vidáman ünnepeltük a szüretet

(2015. szeptember 25.)

Az ősz, az elmúlás, egyúttal a szüret, a jó bor és az ebből fakadó derűs hangulat jegyében rendeztük meg zenés-táncos összejövetelünket. Az ízletes vacsorát követő műsor keretében az őszi hónapok legjelentősebb napjainak eseményeit mutatták be a szereplők, "Petőfi: Itt van az ősz..." című versével egybecsengően pedig mi is elmondtuk az őszről: "...Tudja isten, hogy mi okból szeretem,- de szeretem." A vidám jelenetek sorában a feleségük hűségét magabiztosan hangoztató férjek kiábrándult csalódottságán derültünk kárörvendően. A magunk által felajánlott ajándéktárgyak tombolasorsolásán a fődíjat, az Orbán László nyugdíjas határőr-népművész bajtársunk által adományozott karikás ostort ezúttal Oláh Mihálynak sikerült megnyernie és megcserdítenie. Az ezt követő önfeledt nótázáshoz és tánchoz Pásztor István szolgáltatta a zenét, valamennyiünk megelégedésére.

Bowlingoztak a rendvédelmi nyugdíjasok

(2015. szeptember 1.)

A hagyományoknak megfelelően ez évben is megrendezésre került a régióban tevékenykedő fegyveres erők és rendvédelmi szervek nyugdíjas egyesületeinek bowlingversenye, ezúttal is egyesületünk szervezésében. A szép számú résztvevő csapat versenyzői korukat meghazudtoló erőbedobással és frissességgel küzdve borogatták a bábukat, komoly pontszámokat elérve. A csapatversenyt a Fegyveres Erők és Rendvédelmi Szervek Klub /Nyíregyháza/ nyerte, a Miskolci Helyőrségi Klub és a Nyíregyházi Toborzó Iroda előtt. A férfiak egyéni versenyében Gyenes József /Nyírbátor/ végzett az élen, maga mögé utasítva Garai Kálmánt /Fegyveres Erők... Klub/ és a Nyíri Honvéd versenyzőjét, Sebők Jánost. A nők összecsapásából Terdik Péterné /Nyírbátor/ került ki győztesen.

Élménydús Diósgyőr-Lillafüred-i kirándulás

(2015. augusztus 10.)

Diósgyőr és Lillafüred turisztikai látványosságaival és történelmi nevezetességeivel ismerkedtünk meg, Gyenes Józsefné körültekintő szervező munkájának és szakszerű kalauzolásának köszönhetően. A diósgyőri várban jelmezes animációval fűszerezett vártúránk első állomásán hatalmas méreteivel lenyűgözött bennünket a lovagterem, azon belül is a Szent Lászlónak a kunokkal vívott küzdelmét megörökítő két monumentális freskó. A krakkói székesegyház után most újból fejet hajtottunk Szent Hedvig lengyel királynő emléke előtt, akinek apja, Nagy Lajos magyar király építtetett kápolnát Diósgyőr várában. A királyok termében megismerkedtünk azoknak a nagy magyar uralkodóknak - Nagy Lajos, Luxemburgi Zsigmond, Mátyás király - hagyatékaival, akik szerepet játszottak a diósgyőri vár történelmében. Magával ragadott bennünket a királynék termének pompája. Érdekes volt a fűszerek világa, a vártörténeti kiállítás, az éremverde, a címertár, valamint a középkori életet bemutató történelmi panoptikum. Lillafüreden sétáltunk a Hámori-tó körül, hűsöltünk a vízesés alatt, körbejártuk a palotaszállót, s gyönyörködtünk a függőkertben. Kisvasútra szálltunk, s az óriás fák árnyékában araszolva szemünk elé tárult az újmassai őskohó és a pisztrángos, miközben belélegeztük az ózondús hegyi-erdei levegőt. Az István barlang 1445 méteres túráján sokadszorra is megcsodáltuk a meseszép cseppkőalakzatokat, többek között a Mamutfogsort, az Oszlopok csarnokát és a Színháztermet, s szívtuk a pollenmentes, százszázalékos páratartalmú levegőt. A kánikulától fizikailag kimerülve, de az átélt élményektől lelkileg feltöltődve tértünk haza.

Egymásból merítettek erőt 60 éven át

(2015. augusztus 9.)

A szürke hétköznapok ünnepivé magasztosultak a Nyírbátori Határőr Igazgatóság Nyugdíjas Egyesület augusztusi összejövetelén. Miközben ugyanis Janovics János elnök értékelte az előző hónap eseményeit - többek között férfi kórusunknak az encsencsi katona-nóta fesztiválon való kitűnő szereplését, valamint a közelmúltban klubdélután keretében főzött ínycsiklandozó halászlé estebédet - , azon közben szívünket felkészítettük ünnepeltjeink méltó megköszöntésére. 75 évvel ezelőtt látta meg a napvilágot Szabó Győzőné Marika, akinek egyként hálával tartozunk azokért a finom falatokért, melyeket szakács férjével prezentáltak sok-sok éven át. Valamennyiünk szeme elfelhősödött, amikor a 60. házassági évfordulójukat ünneplő Hankóczi Béla és kedves párja, Gönczi Zsófia köszöntésére került sor. Az "Éljenek soká..." kezdetű dal eléneklése közben magunkban azt kívántuk, bárcsak sokan megélhetnék ezt a szép kort párban, szeretetben és békességben., ahogyan az ünnepeltjeink. S bár az örökifjú férj megpróbálta -alkoholos befolyásoltságra hivatkozva - tréfával elütni a 60 évvel ezelőtti egymásra találást és az együtt töltött gyönyörű éveket, fátyolossá vált tekintete kölcsönös és mély szeretetről árulkodott. A Szabóné-Marika által készített slambuc és egyéb finomságok fogyasztása közben arról beszélgettünk, hogy az ilyen magasztos pillanatok tovább acélozzák közösségünk kohézióját.

A határőrök védőszentjére emlékeztünk

(2015. június 13.)

Szent Lászlóra, a határőrök védőszentjére és a volt Határőrségre emlékezett egyesületünk tagjai, valamint a Rendőrség kötelékében ma is aktív szolgálatot teljesítő egykori határőrök. Az ünnepséget megtisztelte jelenlétével Tóth Sándor nyugállományú ezredes, a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetségének régiós elnöke, továbbá a nyíregyházi Nyíri Honvéd- és a Szabolcsi Műszaki Hagyományőrző Egyesület delegációja. Janovics János egyesületi elnök ünnepi beszédében méltatta I. László király emberi és uralkodói nagyságát, aki egy személyben volt az államrend megszilárdítója, a határőrizet megszervezője, az egyházak támogatója, a nők védelmezője és az elesettek gyámolítója. A volt határőröket pedig ma is elválaszthatatlan kötelékként fűzi össze az a sajátságos belső kohézió, érzelemvilág és identitástudat, amely mindig is jellemezte a határőr közösségeket. A nyugdíjas egyesület által emelt kopjafánál elhelyezték a megemlékezés koszorúját a nyírbátori önkormányzat, a megyei rendőr-főkapitányság és a határrendészeti kirendeltségek képviselői, valamint a helyi nyugdíjas egyesület delegáltjai. A Határőr Napon került megrendezésre a kispuska lőverseny a fegyveres- és rendvédelmi szervek régiós nyugdíjas egyesületeinek részvételével. A csapatversenyt a házigazdák I. csapata nyerte, maga mögé utasítva a Nyíri Honvéd Egyesületet és Nyírbátor II. csapatát. A szoros egyéni versenyben Terdik Péter /Nyírbátor/ végzett az élen. A II. helyezésen Banu László /Nyíri Honvéd/ és Gyenes József /Nyírbátor/ osztozott azonos pontszámmal. Az ünnepi aktus szalonnasütéssel kísért kötetlen beszélgetéssel zárult.

A megrendültséget emelkedett hangulat váltotta fel

Dél-Lengyelország természeti szépségeivel, építészeti látványosságaival és történelmi nevezetességeivel ismerkedtünk meg négy napos kirándulás keretében. Az egykor a magyar királyság határfolyójaként számon tartott Dunajecen tett tutajozás során kezdeti szorongásaink a táj lenyűgöző szépségeinek láttán fokozatosan adták át helyüket az álmélkodásnak, főleg amikor a hét kilométer hosszú "kanyonon" haladtunk át. Zakopánéban siklóval osontunk fel az 1223 méter magas Gubalowkára, s onnan csodáltuk meg az alattunk elterülő város, valamint a fölénk tornyosuló Tátra páratlan látványát.
Auschwitzban és Birkenauban, ahol milliónál is több embert, köztük 430 ezer zsidó honfitársunkat semmisítettek meg, a falakból és a hátrahagyott személyes tárgyakból áradt a mély emberi tragédia, mellyel szembesülni sokkoló élmény volt.
Az egymilliós lélekszámú Krakkóban Európa legnagyobb főterén megállva mágnesként vonzotta tekintetünket az árkádos posztócsarnok, a volt városházi kilátó torony, különösképpen pedig a 80 méter magas Mária templom, melynek égbeszökő falai alatt részesei voltunk Európa második legnagyobb, 200 alakot ábrázoló gyönyörű gótikus szárnyas oltár kinyitásának. Felkerestük a lengyelek által kultikus helyként látogatott ferences kolostort és templomot, melynek falai között II. János Pál lengyel pápa kezdetben egyszerű szerzetes, majd püspök, érsek, végül - pápává választásáig - bíboros volt, s ahová élete végéig gyakran visszajárt.
Városnéző kocsikból néztük végig a kitelepített zsidók által Nagy Kázmér király segítségével létrehozott, a "Schindler .listája"-ból jól ismert Kazimierz zsidónegyedet, melynek lakói egyedül álló tudományos és kulturális örökséget hagytak a világnak.
Büszkén léptünk be a Wawel-hegyen lévő katedrálisba, ahol egykor a lengyel királyokat, köztük Nagy Lajost és Báthory Istvánt megkoszorúzták, s ahol a királyok és püspökök nyughelye is van. Kegyelettel adóztunk a főoltár alatt nyugvó Nagy Lajos lányának, Szent Hedvignek az emléke előtt, aki a Jagello dinasztia megalapítója, a tudományok támogatója és az elesettek gyámolítója volt. Báthory István lengyel király és erdélyi fejedelem szarkofágjának koszorúzása közben elérzékenyülve énekeltük a magyar és székely himnuszt. Megcsodáltuk a királyi dísztermek pompás díszítettségét, különösképpen a követfogadó termet, melynek kazettás mennyezetét 194 faragott fej díszíti.
Élményektől eltelve, zsongó fejjel, de könnyű szívvel tértünk haza Nyírbátorba.

Kerek évfordulósok

(2015. június 3)

Júniusban kerek évfordulós születését ünnepli: Szakács Antalné.
Gratulálunk és hosszú, boldog életet kívánunk.

Eredményesség - kitűnő hangulat

(2015. március 25.)

"Programokkal teletűzdelt, eseménydús éven vagyunk túl" - kezdte évértékelőjét Janovics János elnök a Nyírbátori Határőr Igazgatóság Nyugdíjas Egyesület évzáró közgyűlésén, melyet megtisztelt jelenlétével Kelemen József nyugállományú altábornagy, a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke is. A megalakulásának 10. évfordulójához közeledő egyesületben valóban egyre erősebb a csapatszellem, a tagok érzékenyek egymás problémái iránt, s mindenki aktívan kiveszi részét a programok lebonyolításából. A korábbiaknál is ötletesebbek, színesebbek lettek a rendezvények. A határőr hagyományokat ápolva emlékeztünk I. Lászlóra, a Határőrség védőszentjére, Halottak Napján pedig a magunk állította kopjafánál hajtottunk fejet elhunyt bajtársaink emléke előtt. Bensőséges ünnepségek keretében köszöntöttük a kerek évfordulós születésnaposainkat, az aranylakodalmukat ünneplő házaspárokat, valamint Nőnap alkalmából az egyesület hölgy tagjait. Maradandó élményekkel gazdagítottak bennünket az Erdélybe, a Pécsre és környékére, a körösfői vásárba, az Erdőbényére, továbbá a cserépfalui borfesztiválra szervezett kirándulások. Zenés-táncos összejövetelek keretében kergettük el a telet, ünnepeltük a finom nedűt ígérő szüretet, és köszöntöttük a vágyaink beteljesítésének reményével érkező új esztendőt. Csapataink kiválóan álltak helyt a fegyveres szervek nyugdíjas egyesületeinek régiós teke-, lövész- és bowling versenyein. Férfi kórusunk osztatlan sikert aratott az encsencsi katonanóta fesztiválon, továbbá az "Életet az éveknek" megyei kulturális seregszemlén. Gyümölcsöző kapcsolatot ápolunk a testvér erdőbényei nyugdíjas klubbal, a helyi önkormányzattal, a tevékenységünkhöz kiváló tárgyi feltételeket biztosító megyei Rendőr-főkapitánysággal, valamint a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetségével. Az újjáválasztott elnökségtől a munka töretlen folytatását várja el a tagság az előttünk álló három éves ciklusban, biztosítva ehhez a teljes aktivitást és a maximális támogatást.